| strumienice - wiadomości ogólne | sposoby instalacji |

Strumienica dolotowa
(zasada działania,
efekty uzyskane dzięki strumienicy dolotowej)

W układzie dolotowym silnika spalinowego powstaje fala akustyczna. Wywołana jest ona cyklicznymi ruchami tłoków silnika. Wszystkie zjawiska związane z ruchem powietrza w rurach ssących mają podstawowe znaczenie dla parametrów silnika (moc, moment obrotowy i najważniejszy parametr: elastyczność).
Dawniej konstruktorzy nie przywiązywali wagi do układów dolotowych. Obecnie wystarczy w najbliższym salonie oglądnąć nowej generacji silniki aby zobaczyć układy dolotowe o długości nawet 1,5 metra wyposażone w np. 3 komory rezonansowe. Strumienica to jest taki układ dolotowy w pigułce. Fala ssania w przewodzie dolotowym nakłada się na falę odbitą od zamkniętych zaworów ssących i na falę wywołaną tym, że jest taki moment w silniku, kiedy oba układy dolotowy i wylotowy są połączone. Zgranie tych układów powoduje sprawne usunięcie spalin i dynamiczne zassanie mieszsanki co nazywamy rezonansowym doładowaniem. Strumienica jest tak zaprojektowana aby wywołać to zjawisko. Oczywistym jest, że strumienicy dolotowej w spowodowaniu dynamicznego doładowania pomagają sportowe układy wydechowe. Firma „MICHAEL” produkuje tłumiki dopasowane do strumienic dolotowych. Obecnie moja firma „Mag-Sport” wykonuje strumienice aktywne, jest to strumienicowa pompa powietrza. Oprócz modyfikacji zjawisk falowych w rurze ssącej dodmuchuje ona powietrze do silnika zwiększając gęstość zasysanego powietrza co zwiększa współczynnik napełnienia cylindra i potęguje zjawisko doładowania. Zakres ciśnień nie jest szkodliwy dla jednostki napędowej, jest to doładowanie wykorzystujące zjawiska falowe a nie zasadę kompresora. Strumienica dolotowa jest tylko jednym z elementów tuningu układu ssącego, występuje ona z filtrami sportowymi, przewodami nadmuchującymi zimne powietrze tak, aby zwiększyć ilość ładunku paliwa w zasysanym powietrzu. Montując strumienicę można stroić układ dolotowy, zwiększając pojemność układu, długość i kształt (prostując przewody ssące np.) Można do strumienicy dołączyć komory rezonansowe. Sama strumienica może występować w różnych konfiguracjach. Układy typowo sportowe to zastąpienie fabrycznego dolotu stożkowym filtrem powietrza ze strumienicą. Do bardziej cywilnej jazdy strumienicę można dobudować do fabrycznej obudowy filtra, takie układy powodują przy prawidłowym dostrojeniu spadek spalania w wysokości 10-15%. Możliwe jest wykonanie wyczynowych układów np. pozbawionych filtrów powietrza i z maksymalnym nadmuchem, dają one największe efekty, powodują jednak spadek trwałości silnika i nadają się do samochodów wyczynowych. Strumienica dolotowa jest jednym z tańszych i wygodnych sposobów tuningu silnika, nie wymaga ona wyposażonego warsztatu, kosztownych przeróbek silnika i zawsze pozwala powrócić do stanu przed przeróbką. Jedynie wymaga wiedzy, staranności, cierpliwości i chęci, aby trochę poeksperymentować.

Przykłady zabudowania strumienicy

Strumienica zamontowana za stożkowym filtrem powietrza


Pozostawiony fabryczny filtr wraz z obudową, strumienica między filtrem a rurą ssącą


W przypadku gdy nie ma możliwości zamontowania strumieicy jak w dwóch poprzednich przypadkach można umieścić ją na przewodzie doprowadzającym powietrze do fabrycznej obudowy filtra


Strumienica aktywna różni się od podstawowego modelu tym, że posiada otwory w pobliżu końca dyszy. Pozwalają one na dodatkowe zassanie powietrza z poza układu. Ten typ strumienicy jest bardziej efektywny od podstawowego, jedyną wadą jest głośniejsza praca związana z szumem zasysanego powietrza. Nadaje się ona typowo do samochodów przygotowanych do sportu. Może być ona używana do tuningu pod warunkiem, że użytkownikowi nie przeszkadza delikatny gwizd pod maską (rasowy gwizd). Strumienica aktywna mocowana za filtrem powietrza musi mieć swój filtr na otworach, natomiast zamocowana przed filtrem może posiadać otwory nieosłonięte. Aby zwiększyć efektywność działania strumienicy dobrze jest dostarczyć chłodne powietrze i wykorzystać efekt doładowania pochodzący od ruchu pojazdu. Drugim sposobem jest podanie większej ilości paliwa: w samochodach gaźnikowych (zwiększenie dyszy paliwa), przy układach wtryskowych przestrzeganie jednostki sterującej. Układy wtryskowe niekoniecznie wymagają ingerencji w elektroniczne sterowanie. Strumienica tam sprawdza się dobrze bez dodatkowych przeróbek. Gaźniki koniecznie wymagają dopasowania dysz przy współpracy ze strumienicą.

| strumienice - wiadomości ogólne | sposoby instalacji |